רבי נחמן מברסלב – מורה רוחני, צדיק ופורץ דרך

רבי נחמן מברסלב נולד בא' בניסן תקל"ב בעיירה מז'יבוז'. עיירה זו היתה בזמן חייו של רבי נחמן חלק מהאיחוד הפולני ליטאי וכיום נמצאת בשליטת אוקראינה. מכאן ניתן להתחיל ולהבין ולו במעט את הנהירה השנתית של חסידי רבי נחמן לאוקראינה בראש השנה.

רבי נחמן מברסלב היה למעשה הנין של הבעל שם טוב (מייסד תנועת החסידות), ותורתו היוותה בסיס לתורתו של הרבי לצד תורת החסידות הקבלית. רבי נחמן ייסד את חסידות ברסלב והוא בעצמו היה לימים אדמו"ר. מגיל צעיר רבי נחמן מברסלב נטה לסגפנות והתבודדות והוא גם היה אוטו-דידקט (בעל יכולת לימוד עצמית גבוהה).

בגיל 13 כבר נישא רבי נחמן לסשיה ועבר ולגור בבית אביה של אשתו. שם, בבית החותן שלו החל להפוך רבי נחמן למוקד עליה לרגל. אישיותו הכובשת מגנטה אליו תלמידים וחסידים רבים. לאחר מות חותנו ותודות למינוי האדמו"רות שסידר לו רבי ברוך ממז'יבוז' החל רבי נחמן מברסלב לאגד סביבו עוד ועוד חסידים והשמועה על אודות חוכמתו של רבי נחמן החלה להתפשט.

במקביל לעליה בפופולריות שלו ובשל העמדות הבלתי מקובלות שלו החלו להתגלות המחלוקות בינו לבין אדמו"רים נוספים. אבל זה לא הרתיע את הרבי והוא הפך למורה רוחני המקדם ערכים שלא תמיד התיישבו עם הזרם המרכזי.

משנתו החלוצית של רבי נחמן מברסלב

רבי נחמן מברסלב היה בהרבה מאוד מובנים חלוץ ופורץ דרך. זה בא לידי ביטוי בחייו ובאורחותיו אבל נשקף היטב גם במשנתו.

רבי נחמן מברסלב.
מקור התמונה: ukrainianjewishencounter.org

הפילוסופיה של רבי נחמן כללה בין היתר את ההנחות הבאות:

  • התקרבות אל השם אפשרית בעזרת אמונה וקיום מצוות כמו גם על ידי התקרבות לצדיקים
  • להיות בשמחה תמיד זו מצווה
  • אין ייאוש בעולם כלל
  • הכול לטובה
  • העולם הוא גשר צר מאוד, והעיקר הוא לא לפחד כלל
  • ראש השנה הוא החג החשוב: "הראש השנה שלי עולה על הכל"

רבי נחמן עודד התבודדות, צניעות, תמימות, אמונה, השתוקקות לשם, צדקה, תיקון הכללי ותפילה ואף הזהיר מפני אדמו"רי שקר.

לא כמו כולם

כיאה לאדם שיוצא נגד מוסכמות ספג רבי נחמן לא מעט ביקורת ועורר לא מעט סערות ופולמוסים. היו לרבי נחמן מברסלב לא מעט מתנגדים ומאחר וחצר החסידות שלו הייתה קטנה באופן יחסי, הם נרדפו על ידי אדמו"רים שלא הסכימו עם משנתו המיוחדת והוקעו מהזרם המרכזי.

אין זה פלא, אפוא, שרבי נחמן הזהיר לא פעם ולא פעמיים את חסידיו מפני "מפורסמים של שקר". עבור חסידיו, רבי נחמן היה צדיק של אמת.

ביקור רבי נחמן בארץ הקודש

בשנת תקנ"ח מגיע רבי נחמן לביקור פתע בארץ ישראל. מטרת הביקור שלו הייתה להגיע להתעלות רוחנית תוך סיור במקומות שונים בארץ, ביניהם: חיפה, טבריה, צפת, מירון ועכו. הביקור בארץ ישראל הותיר חותם על רבי נחמן מברסלב. יש שאומרים שניתן לחלק את משנתו ל-2, לפני ביקורו בישראל ומשנתו לאחר ביקורו בישראל.

לדברי הרבי עצמו הביקור בארץ ישראל היה צומת חשוב בחייו. מאז אותו ביקור הכריז הרבי כי מקומו של היהודי, כל יהודי, הוא בארץ ישראל ורק שם הוא מקומו והדגיש כי הוא עצמו במצב קיומי מתמיד של כיסופים וערגה לארץ ישראל "כל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל".

מטרת הביקור של רבי נחמן הייתה להגיע להתעלות רוחנית תוך סיור במקומות שונים בארץ. בתמונה מפרץ חיפה

רבי נחמן מגיע לברסלב וקובע שם את מקומו

לאחר חזרתו של רבי נחמן מישראל ובשל ויכוחים, ביקורות וחרמות שספג הרבי מאדמו"רים המקובלים באותם ימים אילץ דודו של הרבי נחמן לעבור לברסלב. שם, בברסלב הוא כבר התקבל כאדמו"ר, קיבץ מסביבו חסידים רבים ושם גם הוא הגיע לשיאו.

בברסלב פרס בפני חסידיו את משנתו, את דרשותיו, שם פיתח את תורות ואת סיפוריו הידועים. ברסלב הוא גם המקום שבו סחף את חסידיו הידועים, למשל הרבי נתן שטרנהרץ מנמירוב.

הסוף הטרגי של רבי נחמן מברסלב

לאחר שאשתו נפטרה ממחלת השחפת גם רבי נחמן חלה, ועל אף שהרחיק עד העיר לבוב כדי לחפש מזור ורפואה למחלה הוא שב לברסלב ללא תרופה, רק כדי לגלות שהבית שלו ובית המדרש שלו נשרפו.

בשל השריפה החליט רבי נחמן לחכור בית בעיר אומן, לעבור לשם ולקבוע שם את מקומו, זאת למרות שלעיר הייתה היסטוריה של התנכלות שיטתית ליהודים (ע"ע טבח ההיידמקים). לפני מותו ממחלת השחפת ביקש  הרבי להיקבר באומן. ואכן, בגיל 38 מת רבי נחמן ונקבר בבית הקברות הישן של אומן. אך משתנו ותורותו לא מתו איתו.

 יהי זכרונו ברוך.

About יעל שומרון 20 מאמרים
יעל כותבת על אורח חיים בריא ומנהלת תוכן במגזין BuyWiser.

היה הראשון להגיב

להגיב

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*