פיליפס – סיפור הצלחה

אוזניות פיליפס

חברת פיליפס היא חברה ותיקה ומוכרת אבל האם אתם באמת מכירים אותה? האם אתם יודעים מי הקים אותה? היכן? מה התרומה שלה להתפתחויות טכנולוגיות של ימינו? וכיצד היא יצרה לעצמה מוניטין מפואר כל כך ושם עולמי?

הסיפור של חברת פיליפס הוא סיפור הצלחה חשוב בעולם הצרכנות והטכנולוגיה, וככל שחוקרים יותר אודות החברה ופעילותה מתחילים להבין את סוד ההצלחה שלה.

איך הכול התחיל?

חברת פיליפס הוקמה בשנת 1981 על ידי 2 בני משפחה, ג'רארד פיליפס ואביו פרדריק פיליפס בעיירה ההולנדית – היידהובן. נחשו מה היה מוצאם של בני משפחת פיליפס? נכון, יהודים הולנדים. ואם לא די בכך, משפחת פיליפס היא קרובת משפחה של הוגה תורת הסוציאליזם – קארל מארקס.

תחילה המפעל הקטן שהקימו ייצר נורות (1892). לאחר כמה שנים קשות שבהן העסק לא הצליח להתרומם הצטרף אח הנוסף, אנטון פיליפס, לחברה כשהוא בן 16 בלבד. ולמרות שאנטון למד הנדסה, הוא החל את תפקידו בחברה כסוכן מכירות ואט אט החל לתרום המצאות ורעיונות לחברה.

בשנות ה-20 של המאה העשרים ואחת מצב החברה כבר השתפר פלאים והם הפכו לתאגיד גדול ובינלאומי. הם החלו להמציא ולייצר מכשירים חדשים, ביניהם פיתוח מכונת הגילוח החשמלית, שפופרת ריק (הבסיס לטכנולוגיית הטרנזיסטור ומאוחר יותר הבסיס למערכות שמע מתקדמות בנות זמננו).

בעת מלחמת העולם השנייה המפעל הרדיו של פיליפס הופצץ קשות לפחות פעמיים, אך רק מעט נפגעו מההפצצות. בנו של אנטון היה בן המשפחה היחיד שנשאר בהולנד בעת המלחמה והוא היה אחראי להצלתם של כ-382 יהודים. הבן של אנטון פיליפס הצליח לשכנע את הנאצים שהפועלים (היהודים) חיוניים להמשך פעילותו של המפעל, והוא הוכר כחסיד אומות העולם על ידי יד ושם.

אחרי מלחמת העולם השנייה המפעל שב לעבודה שוטפת בהיידהובן וכל חברי המשפחה שהתפזרו במלחמת העולם השנייה חזרו להולנד.
בשנת 1949 החלה פיליפס לייצר מקלטי טלוויזיה, וב-1950 הוקם המותג פיליפס רקורד שלימים יקרא פוליגרם. החברה הציגה בשנת 1963 קלטות אודיו וככל שהסאונד שלהם השתפר הם החלו לייצר תקליטים והיוו תחרות לחברה המצליחה ויניל רקורדס.

למעשה פיליפס הייתה חלוצה בתחום הקסטות, הפורטבול רדיו, ה-BOOM BOX  והמזכירות האלקטרוניות. הקסטה המיוחדת של פיליפס ה- C-cassette – היוותה למעשה הבסיס למחשב האישי שהגיח לעולם בשנות ה-70. האפשרות לדחוס מידע רב לתוך מיני קסטות היא צעד חשוב בהמצאת המחשב האישי.

ב-1972 חברת פיליפס הציגה לעולם את הפטנט החדש שלה – קלטות וידאו. ובכך אפשרה לנו לצפות בתוכניות שפספסנו, ולראות סרטים לא רק בקולנוע, ומאוחר יותר פיתחה פיליפס את הלייזר דיסק שלא קצר הצלחה יתרה. אך החברה התרוממה מהר עת החלה לשתף פעולה עם חברת סוני ויחדיו פיתחו את הקומפקט דיסק. על שמה של פיליפס רשומים פיתוחים חשובים נוספים, לרבות: DVD, בלו ריי, CD-R – המצאות שקשה לדמיין את חיינו בלעדיהן, אם אתם מעל גיל 30.

ומה פיליפס עושה היום?

בעשורים האחרונים חברת פיליפס התפתחה מאוד והחלה לשלוח זרועות לעוד תחומים. בנוסף היא החלה לשתף פעולה עם חברות בינלאומיות אחרות וביחד הם הביאו וממשיכים להביא פטנטים והמצאות חיוניות לעולמנו. בין היתר הם מפתחים קונסולות משחקי מחשב, מוצרים לתעשייה הרפואית, מוליכים וכל זאת בד בבד עם ייצור של המוצרים המסורתיים שלה – נורות ומכשירי חשמל. אם אתם מסתובבים בקניון עזריאלי, בפירמידות שבמצרים או במגדל אייפל שבפריס בלילה, דעו שהתאורה שעל כל האתרים הללו היא תאורת פיליפס.
מסרטון של פיליפס – 100 שנות מחקר:

סוד ההצלחה של פיליפס

נשאלת השאלה כיצד חברה כל כך ותיקה מצליחה לשמור על מעמדה בעולם כל כך הרבה שנים? מה הוא סוד ההצלחה שלה?
אי אפשר להצביע על גורם אחד שאחראי להצלחה שלה כי אם על כמה. ראשית, פיליפס מקפידה לעבוד עם מדענים ואנשים יצירתיים. שנית, היא שמה לה למטרה להיות חדשנית כך שהיא לא מפחדת לנסות דברים חדשים ולטעות.

סיבה נוספת היא שלפליפס יש מעבדה מיוחדת, מעבדה ביתית אליה מגיעות משפחות שמוכנות להשתתף בניסויים. במהלך הניסויים האלו המשפחות עוברות למעבדה, חוות וחיות את המוצרים של פיליפס במשך תקופה. מערך המחקר המקיף של פיליפס וההשקעה בו הוא חלק חשוב בהצלחה של החברה וראוי ללמוד ממנה.

ללא ההמצאות של פיליפס לא היה לנו וידאו, DVD, קומפקט דיסק, טרנזיסטורים, מכשירים רפואיים מצילי חיים (MRI למשל), נורות לד לגידולים הידרופוניים, בתים חכמים ולא פחות חשוב מזה – ללא פיליפ לא היה לנו מחשב אישי.

נכון להיום פיליפס היא חברה בינלאומית שמעסיקה כ-105,000 אנשים ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם, והיא עדיין נחשבת לאחת החברות המצליחות ביותר בעולם.

About דוד ירקוני 14 מאמרים
דוד כותב ומנהל תוכן במגזין BuyWiser.

היה הראשון להגיב

להגיב

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*