כיצד ניתן למנוע מים המלח מלהפוך לאסון אקולוגי? בעזרת ביו-סטימולנטים

אקולוגיה

לא כולם יודעים זאת, אך כאשר חוזה המדינה הרצל חלם על הקמת המדינה היהודית, ים המלח היה בעיניו אחד המשאבים הכי חשובים במדינה שתקום וחלק אינטגרלי מן החלום הציוני. הוא היטיב לזהות את הפוטנציאל האדיר שטמון בים המלח אולם ספק אם הרצל היה שבע רצון לראות מה קרה לו היום ואיך נראה העתיד שלו.

ים המוות שלנו גוסס

ים המלח שלנו גוסס, אין דרך מעודנת לומר זאת. הבולענים המסוכנים שמתגלים מדי תקופה, בקרוב נראה בתוכו אי, קו החוף הצפוני שהחל בנסיגה ולא מפסיק – כל אלו ועוד מעידים על כך שים המוות חווה גוויעה מתמשכת. גם המשרד להגנת הסביבה מתריע ללא הרף שאם לא נעשה משהו יהפוך ים המלח, מאחד משבעת פלאי עולם – לקטסטרופה אקולוגית ממנה לא תהיה דרך חזרה כי ים המלח פשוט יתייבש. אבל לא צריך להיות מומחה באקולוגיה כדי להבין שים המלח נמצא בסכנה מיידית, ברורה ומוחשית. די להגיע למקום כדי לראות את האסון.

מדוע בעצם ים המלח מתייבש?

המומחים גורסים כי את גוויעתו של ים המלח ניתן לייחס לשני גורמים. גורם אחד הוא חיצוני ולא ממש נמצא בשליטתנו, אך הגורם השני הוא אנושי והוא בהחלט נמצא בידיים שלנו.

ים המלח

2 סיבות עיקריות להתייבשות ים המלח

הסיבה הראשונה שבעטיה ים המלח בסכנה היא סביבתית. אנחנו חווים כאן בישראל שנים יבשות ושחונות ולמעשה אנחנו נמצאים בסכנת בצורת. במצב כזה ים המלח, שמקבל את רוב המים שלו מנהר הירדן, לא מתמלא וממשיך להתייבש. הסיבה השנייה להתייבשותו של ים המלח היא מפעלי ים המלח. מפעלים אלו פוגעים על בסיס יומיומי בים בעצם כריית האשלג. אשלג הוא המוצר המוביל של מפעלי ים המלח ומסתבר שמפעלי ים המלח שלנו אחראיים על 10% מכלל ייצור האשלג המופק בעולם כולו. זה נתון מבהיל. אך גם לנו יש תרומה לאסון האקולוגי…

זה מתחיל בגינה שלנו

יש לכם גינה? חצר מטופחת? חממה? אדניות? עציצים? כיצד אתם מזינים אותם?. אם גם אתם, כמו גננים ישראלים חובבים אחרים, משתמשים בדשן כימי כדי להזין את הצמחים שאתם מגדלים, אז גם אתם לוקחים חלק פעיל בהתייבשות ים המלח.

אשלג בדשנים כימיים

אשלג הוא אחד הרכיבים המרכיבים את הדשנים הכימיים. דשנים שנעשה בהם שימוש הן בחקלאות המסחרית והן בגינות פרטיות. כאשר אנחנו מדשנים את הגינה הפרטית שלנו בדשן כימי אנחנו משתמשים באשלג הנכרה מים המלח על ידי מפעלי ים המלח וכך תורמים הלכה למעשה להתייבשותו של ים המלח, גם מבלי שידענו על כך.

גינת ירק

הגינה הפרטית שלכם לא זקוקה לדשן כימי, יש חלופות טובות יותר

צמחים הגדלים בגינות פרטיות בוודאי לא זקוקים לדשן כימי עתיר אשלג על מנת לגדול ולשגשג, יש היום חלופות הרבה יותר בריאות והרבה יותר אקולוגיות והן אפילו פרי ייצור ופיתוח ישראלי. לו הייתם חקלאים מסחריים אולי הייתם חייבים לשלב בתזונת הצמחים שלכם קצת דשן כימי. אז גם הנזק של הדשן הכימי היה קטן יותר. זאת מאחר ובשטחים חקלאים נרחבים הדשנים הכימיים מתפרקים בקצב מואץ ומשחררים במהירות את המינרלים לקרקע ולאוויר.

לעומת זאת, בגינות פרטיות התמונה היא שונה לגמרי. מרבית המינרלים נותרים בגבולותיה של הגינה ואין צורך להעמיס עליהן עודף של מינרלים. כדי שהגינה שלנו תשגשג עלינו לדשן אותה במעט דשן אורגני ובמזרזי גדילה (ביו-סטימולנטים) שיסייעו בקליטתם של המינרלים וישנעו אותם אל רקמות הצמחים, וזהו.

גינה

תעשו טובה לים המלח, עברו להזנת צמחים אקולוגית

אם יש לכם גינה פרטית ואתם משתמשים בדשנים כימיים הכוללים אשלג, תעשו טובה גדולה מאוד לים המלח שלנו אם תעברו לשימוש בדשנים אורגניים בשילוב ביו-סטימולנטים. זה הרבה יותר בריא לצמחים, לסביבה וגם לכם.

השילוב בין דשנים אורגניים לבין ביו-סטימולנטים מפחית את הצורך בדשנים, כל סוג של דשנים גם הכימיים וגם את אלו האורגניים, ובמקביל שילוב זה גם מזין את הקרקע. בנוסף, מאיצי הגדילה מזרזים את תהליך הצמיחה, מגדילים את היקף היבול והם לא יהרסו את המגוון הביולוגי שבסביבת הגידול, כפי שקורה עם דשן כימי.

ים המלח ממשיך להתייבש, יש בידינו לעזור לו, אל לנו להתייאש.

About יעל שומרון 20 מאמרים
יעל כותבת על אורח חיים בריא ומנהלת תוכן במגזין BuyWiser.

היה הראשון להגיב

להגיב

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*