קפיטליזם
אורח חיים כללי למשרד צרכנות קניות

צרכנות: האם חברות יכולות להציע מחירים מוזלים לאורך זמן בשוק אולטרה קפיטליסטי?

כולנו שמחנו לראות את רשת בתי הקפה "קופיקס" משיקה את הסניף הראשון שלה לפני שנים ספורות בלבד ומציעה מוצרי בית קפה במחיר שלא עולה על 5 שקלים למוצר. זה היה מחיר מהפכני וחשבנו שהנה זה אפשרי. לא חייבים לעשוק את הצרכן עבור כוס קפה תמימה עם עוגייה. אפשר גם להציע מחירים הוגנים והגיוניים וגם להרוויח. אנחנו הצרכנים לא סתם קוטרים, אנחנו רוצים שעסקים ישגשגו ויפרחו אבל לא על גבינו ולא בשל חזירות.

והנה, ממש לא מכבר, בתחילת חודש פברואר השנה התבשרנו כי חברת קופיקס עומדת להעלות את המחיר למוצריה מ-5 שקלים ל-6 שקלים.

הנה סרט של חברת קופיקס רגע לפני שהעלו את המחירים:

הבעלים של רשת קופיקס סיפר שהם מתקשים להילחם בכוחות השוק ולא יכולים יותר להציע קפה ב-5 שקלים. הוא הדגיש שהם ניסו ועדיין מנסים לשמור על מחירים שפויים אך זה בלתי אפשרי מבחינה עסקית. ולמרות שמדובר בעליה של שקל אחד ויחיד זו עלייה יחסית של 20%, וזה הרבה. העלאת המחירים של קופיקס מעלה שאלה מהותית על יכולתו של עסק חברתי לשגשג בשוק אולטרה קפיטליסטי.

דוגמה נוספת לשאלה הזו אנחנו גם חווים עם חברת גולן טלקום. החברה שנכנסה לשוק הסלולר וסימנה את הורדת מחירי התקשורת מתקשה כבר תקופה ארוכה להציע מחירים הוגנים ובד בבד לספק שירות הולם. ואכן, חברת גולן טלקום נמכרה לחברת אלקטרה בתחילת 2017 מאחר והיא לא הצליחה לעמוד במחירים התחרותיים שהיא הציעה ללקוחות לאורך זמן. נכון להיום, קיים חשש אמיתי שמחירי התקשורת יעלו בעקבות מכירת גולן טלקום, למרות שהמנכ"ל החדש הבטיח לשמור על המחירים הנמוכים.

גם בגולן טלקום דיברו בדיוק על אותם הדברים שמר כץ, היזם של רשת קופיקס, ציין. על חוסר היכולת להתנהל לאורך זמן כעסק חברתי בשוק שהוא מגה קפיטליסטי.

נראה שעולם הצרכנות הינו מורכב מכפי שחשבנו. זה באמת קשה לחברות להתנהל לאורך זמן על פי מודל עסקי חברתי בשוק שהכוחות הקפיטליסטים כל כך חזקים בו. אבל לא הכול (קפה) שחור. אם מביטים לבורסה ולשוק ההון רואים שדווקא חברות בעלות אג'נדה חברתית ואקולוגית מראות רווחים הולכים וגדלים ומסתמנות כהבטחה גדולה לעתיד.

אנחנו כנראה נצטרך להמתין (לא בשקט) כדי לראות לאן יתפתחו כל היוזמות העסקיות החברתיות הללו ואם ביכולתן להצליח בשוק הצרכנות הקפיטליסטי שבו אנחנו חיים. חברות בעלות אג'נדה חברתית או אקולוגית יצטרכו למצוא את האיזון הנכון בין תחרותיות לרווחיות עם הזמן, זה אפשרי, לפחות כך אנחנו מאמינים.

אולי יעניין אתכם גם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *