
בין אם מדובר במתכונים הודים ללחם נאן או מלאיי קופטה ובין אם מדובר בסרטון של השף האהוב עלינו מבשל, מתכונים מצולמים משגשגים ביו-טיוב. ואם חשבתם שכל זה רק נמצא בראש שלכם ואין לזה אחיזה במציאות הגלובלית שבה אנחנו חיים הרי שמגיע עכשיו מחקר שבדק כיצד יו-טיוב מתדלקת את תרבות האוכל וחוקרים הגיעו לתובנות מעניינות מאוד.
הם גילו מי קהל היעד העיקרי של מתכונים מצולמים אלו? מי טורח לצפות בסרטונים האוכל האלו? מי שואב מהם השראה? מי לומד מהם? ומי מוצא שהם מבדרים?. מי הם הצופים הנאמנים, שמעורבים מאוד ומעודדים את העלייה המטאורית בערוצי האוכל ביו-טיוב? עליה של כ-270 אחוזים במספר הנרשמים לערוצי האוכל השונים ביחס לשנה שעברה.
אבל לפני שנצלול לנתונים היבשים בואו נתבונן על עצמנו קצת. אם הזמנתם כמה חברים לארוחת ערב ואין לכם רעיונות לתפריט הארוחה, לאן תלכו כדי לקבל השראה?. ובמקרה שבו אתם רוצים לשחזר קינוח שאכלתם לפני שבועיים במסעדה טובה. היכן תחפשו את המתכון? או שאולי הילדים אמרו שהערב הם לא רוצים שוב פסטה, לאן תלכו כדי לקבל טיפים על מאכלים שילדים אוהבים? – התשובה לכל השאלות האלו היא כנראה אחת: יו-טיוב.
לא מאמינים? בהתחלה גם אנחנו הרמנו גבה, אבל אז הנתונים (היבשים, כאמור) הגיעו ונשארנו פעורי פה. כי גילינו שבשנה האחרונה לבדה נרשמה עליה מרשימה כך שאחוז הצופים במתכונים ואוכל עלה ב-58 אחוזים, ורמת המעורבות (לייקים, תגובות, שיתופים וכו') של גולשים בתכני אוכל ביו-טיוב רשמה עלייה מטורפת של 117 אחוזים!.
אז מי רעב לסרטוני האוכל ביו-טיוב?
לפי תוצאות המחקר שחקר דפוסי התנהגות גולשים עולה כי כמחצית מהמבוגרים צופים במתכוני וידאו ביו-טיוב, אך בני דור המילניום, כלומר אנשים בני 18 עד 34, הם הרעבים האמתיים לסרטוני האוכל ביו-טיוב. הם צופים בממוצע בכ-30 אחוזים יותר מכל מקבוצה דמוגרפית אחרת בתכנים שקשורים לאוכל.
עוד נתון מעניין שעולה מהמחקר הוא שבני דור המילניום לא סתם צורכים סרטוני אוכל, הם גם קהל נאמן שחוזר שוב ושוב לאותם ערוצי אוכל שהם אהבו או מצאו אותם יעילים. ואם נחזור לנתונים, אז רואים שיש עליה של כ-280 אחוזים בהרשמה של גולשים לערוצי האוכל השונים ביו-טיוב בשנה האחרונה. ונטייה זו מתחזקת לנוכח האפשרות של צריכת תכנים "על הדרך" כלומר האפשרות לשדר ולצרוך תכני אוכל בכמה ערוצים, במיוחד באמצעות טלפונים חכמים.
פילוח קהל היעד:
אימהות מדור המילניום – הן אוהבות לבשל ויש להן ביטחון עצמי במטבח. לרוב הן מחפשות מתכונים שיוכלו להעשיר את התפריט היומיומי, והן לא מפחדות מלנסות דברים חדשים. אימהות אלו דיווחו על תדירות צפייה בסרטוני אוכל של פעם בשבוע לפחות והן גם מודות שהן נוטות לרכוש מוצרים וחומרי גלם שממליצים עליהם בסרטוני האוכל ובמתכונים המצולמים. 68 אחוז הנשאלות דיווחו על מעורבות גבוהה ו-68 אחוז מהן סיפרו שהן עושות אוכל תוך כדי צפייה בסרטוני אוכל.
נשים מדור המילניום – אלו 1/4 מנשות דור המילניום. נשים אלו מבשלות מדי פעם ורוצות לשכלל את כישורי הבישול שלהן. אלו נשים, שבניגוד לאימא שלהן, יודו בלי בושה ומורא שבישול זה לא הפורטה שלהן. נשים אלו מבשלות בעיקר אם יש איזה אירוע חברתי מיוחד ולא על בסיס יומיומי, כאמור. הן מחפשות ביו-טיוב השראה ורובן דיווחו שהן לעיתים קונות את המוצרים וחומרי הגלם שמופיעים בסרטונים, אך מרגישות פתוחות להצעות.
אבות מדור המילניום – האבות האלו דומים במידת מה לאימהות בנות דור המילניום. הם מבשלים הרבה והם נמצאו כמעורבים מאוד, הכי מעורבים מכל ארבעת הקבוצות. גם הם מחפשים השראה ביו-טיוב למאכלים, מתכונים וארוחות. האבות האלו גאים בחלק שהם נוטלים בניהול הבית והמשפחה והם נוטים לחפש טכניקות, רעיונות ומוצרים חדשים ורעננים. הם בעיקר מחפשים מילות מפתח כמו "איך להכין…". 43 אחוזים דיווחו שהם ילכו לסופר או למכולת כדי לחפש חומרי גלם וכלים המוצגים בסרטוני האוכל שהם צופים.
גברים מדור המילניום – הגברים האלו מגדירים את עצמם כבעלי בטחון עצמי גבוה במטבח, הוא בטח לא זר להם כמו לאבות ולסבים שלנו. למעשה, תחושת הביטחון שלהם כל כך גבוהה במטבח שהיא עקפה את רמת הביטחון העצמי המדווחת של נשים מדור המילניום. קבוצה זו של גברים מרוכזת בהשחזת הכישורים הקולינריים שלהם. 69 אחוזים מגברים אלו דיווחו שהם צופים בתוכן ממותג שקשור להכנת אוכל ביו-טיוב, והם עושים זאת בשמחה כל עוד הסרטונים מבדרים ומעניינים ולא רק פונקציונאליים. הם נמנים על הקהל של השף ג'ימיי אוליבר, למשל.
המחקר הזה שופך אור חדש ובהיר יותר על תעשיית סרטוני האוכל ועוזר לנו להבחין בקהלי היעד העיקריים של תעשייה זו. אין ספק שהמחקר המעמיק הזה יקרא וילמד היטב על ידי חברות ומותגים רבים הקשורים בתעשיית המזון והאוכל. הם כבר ימנפו את המידע הזה ויהפכו אותו למזומנים. אבל מה שיפה בעידן שלנו זה שכל אחת ואחד יכולים להפוך לגורואי-בישול באמצעות יצירת מתכונים מצולמים ולאכול נתח מן העוגה האדירה והטעימה הזו.
להגיב